Odszkodowanie za opóźniony lot. Kiedy przysługuje?
Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot? Nie każde opóźnienie lotu będzie kwalifikować linię lotniczą do wypłaty odszkodowania.
Kwestię wypłaty odszkodowań za opóźniony lot reguluje rozporządzenie (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Ustanawia ono wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Zakłada, że odszkodowanie będzie przysługiwać pasażerowi w sytuacji, gdy opóźnienie lotu jest większe niż 3 godziny od zaplanowanej godziny lądowania. Jego wysokość zależy od długości trasy:
• 250 EUR – dla lotów o długości do 1500 kilometrów;
• 400 EUR – dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
• 600 EUR – dla lotów innych, niż powyższe.
W przypadku opóźnienia większego niż pięć godzin pasażerom przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. Wybór tej opcji oznacza równocześnie utratę prawa do uzyskania odszkodowania. Oprócz tego należy pamiętać, że w przypadku dużego opóźnienia, które będzie się wiązać z koniecznością nocowania pasażera na lotnisku, linie powinny zagwarantować pasażerom nocleg w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a hotelem. Ponadto linie powinny zaopatrzyć pasażerów w bezpłatne napoje oraz posiłki.
Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (C-537/17) z dnia 31 maja 2018 r., prawo do odszkodowania za duże opóźnienie lotu ma zastosowanie również w przypadku tzw. lotów łączonych do państwa trzeciego z międzylądowaniem poza UE. Wobec tego, zmiana samolotu nie wpływa w żaden sposób na to, że dwa lub większą liczbę lotów będących przedmiotem jednej rezerwacji należy uznać za jeden lot łączony.
Więcej aktualności TUTAJ.